floreijn-slider-05
floreijn-slider-07
floreijn-slider-11
27-03-2017

Nog geen nadere eisen aan geautomatiseerd advies

Dijsselbloem, in antwoord op wetgevingswensen van AFM en DNB: "Het verder automatiseren van financieel advies heeft ook mijn aandacht. In het Wijzigingsbesluit financiële markten 2017 waren nadere regels opgenomen ten aanzien van geautomatiseerd advies. Naar aanleiding van consultatiereacties en de reeds bestaande regels, die ook van toepassing zijn op geautomatiseerd advies, is besloten om op dit moment nog geen nadere eisen te stellen aan geautomatiseerd advies. Er is meer tijd nodig om te bepalen of en zo ja, welke nadere regels nodig zijn om geautomatiseerd advies verder te reguleren. Deze analyse zal de komende tijd, in samenwerking met de AFM, worden uitgevoerd."

AFM wil waarborgen
De AFM stelt: "ln de consultatieversie van het Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2017 was opgenomen dat er vakbekwaamheidseisen zouden gaan gelden bij geautomatiseerd advies. Na de consultatie is besloten deze norm niet meer op te nernen in het Wijzigingsbesluit, omdat eerst moet worden bepaald of en zo ja, welke nadere regels nodig zijn om geautomatiseerd advies verder te reguleren. Het bestaan van redelijke waarborgen is daarbij het uitgangspunt.

"Een consument moet er van op aan kunnen dat het advies dat hij krijgt passend is, ongeacht of dit door een persoon of geautomatiseerd wordt gegeven. Daarom dient de financiële ondememing die geautomatiseerd advies aanbiedt te beschikken over procedures en maatregelen die waarborgen dat de geautomatiseerde adviezen voldoen aan dezelfde wettelijke regels als die gelden voor advies gegeven door een natuurlijk persoon. De meeste gedragsregels gelden ook voor geautomatiseerd advies, maar dit zijn eisen waaraan de AFM alleen achteraf het advies kan toetsen.

"Zonder vakbekwaamheidseisen is er geen waarborg dat de onderneming vooraf, bij de ontwikkeling van de software, alle eisen goed in beeld heeft. Consumenten kunnen daardoor slecht geadviseerd worden. Dit mag niet het gevolg zijn van financiële innovatie. Omdat het een geautomatiseerd - vaak online - advies betreft is bovendien de kans dat veel consumenten gedupeerd worden groter dan bij advies met klantcontact. Daarom treden wij graag met uw ministerie in overleg om te zorgen voor waarborgen dat het geautomatiseerde advies vooraf voldoet aan de vereisten en dat het advies achteraf na gesignaleerde calamiteiten wordt beoordeeld en waar nodig actie wordt ondernomen."

Bron: AFM

Ook interessant

Onze diensten & oplossingen:

Pensioen controle

Wij bieden volledige narekening en controle van pensioenafspraken. Op basis van Performance Related Fee.

Pensioen consultancy

Ons advies kenmerkt zich door complexe materie eenvoudig en begrijpelijk te maken. 

Pensioen beheer

U kunt pensioenbeheer volledig aan ons uit besteden. Of gebruik maken van onze dienst als “4 ogen principe”.

Pensioen Communicatie

U voldoet aan uw zorgplicht en wettelijke regelgeving, met onze complete oplossing.

 

 

Zorg & Arbeids-ongeschiktheid

Wij realiseren inkoop-voordelen, effectiever claimbehandeling en re-integratie.